De leraar heeft altijd gelijk. - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Debbie & Dirk - WaarBenJij.nu De leraar heeft altijd gelijk. - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Debbie & Dirk - WaarBenJij.nu

De leraar heeft altijd gelijk.

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Debbie & Dirk

10 Juli 2008 | Laos, Pakxe

Poehpoeh, ff bijkomen hoor.. Wel zes en halve dag gewerkt, tijd voor vakantie!! We zijn al echte leraren, paar dagen werken, dan twee keer zoveel vakantie!!(He San&Joyce?)

Het Engelse les geven is echt supertof! We sliepen in een vrij luxe hotel bij de school, in Sisaket, het oosten van Thailand. Koelkast, tv, airco, en zelfs een echt dekbed, dat hadden we al een half jaar niet meer gehad! Echt lekker geslapen.

En wij maar denken dat het allemaal budget moest, we hadden meer gedacht aan een slaapzaal, en hadden onze eigen lakens al bij ons..
Blijkt dat de premier hier elke school per jaar een budget van 1 miljoen Baht (20.000 Euro) per buitenlandse leraar geeft. Daarvan koopt de hele directie dan een nieuwe auto en breedbeeld tv, en de rest gaat dan inderdaad naar leraren!

We horen dr al helemaal bij met onze "staff" shirts. Net echt. Kinderen zijn hier veel leuker dan thuis, of tenminste de jeugd, van 12 to 17. (jaja neefjes en nichtjes!)Super netjes en beleefd enzo, we moeten echt moeite doen om ze een beetje los te weken. Als je in Nederland tegen een kind van 17 zegt: allemaal handen omhoog, dan krijg je n middelvinger, maar hier doen ze allemaal heel enthousiast mee. Voel me net zo'n blije akela, kan alleen nog geen knopen leggen..

Kom je smorgens in de klas, gaan ze naast de tafel staan, hand aan t hoofd: "Goodmorning teacher!!" Grappig hoor, ik schoot gewoon in de lach. En ze gaan pas zitten als jij het zegt, net hondjes, maar na een paar keer sta,zit,sta,zit hebben ze ook wel in de gaten dat je ze voor de gek houdt en dan doen ze het niet meer.

Het doel van zo'n kamp is om lol met ze te maken in het engels, zodat ze engels durven spreken. Het niveau is echt heel verschillend, sommigen kunnen geen woord, met anderen kun je al een heel gesprek voeren. Voor de Thai is het ook wel heel moeilijk om goed te spellen, want ze hebben een heel andere alfabet, net Hebreeuws ofzo.. Dus daar help je ze dan ook mee.

We geven twee keer een uur per dag les, ieder een eigen klas van 60, en de rest van de dag doen we allerlei spelletjes, liedjes en dansjes met een hele zaal vol. Toch echt wel vermoeiend hoor, ongeveer 800 kinderen per dag!
Wel heel goed om van mijn podium angst af te komen. Het is weer een bijzondere ervaring, we zijn blij dat we het gedaan hebben, en we gaan er zeker nog verder mee!

En nu zijn we dus op vakantie. In Laos. Tot nu toe erg mooi, soms wel n beetje nat zo in t regenseizoen. Beetje makkelijk reizen wel, net zuid-Thailand, tikkie te toeristisch naar onze smaak, maar je, wij zijn wel heel kritisch geworden.. Lekker relaxen in een hutje aan de rivier, beetje lezen, zwemmen, en fietsen. Leuk hoor, zonder fietspaden, door de rijstvelden, net mountainbiken met zonder versnellingen, wordt je nog moe van ook. Gelukkig is de whiskey supergoedkoop, kunnen we onze zadelpijn wegdrinken.. (laatste keer fietsen was in India!)

We gaan vannacht verder naar het Noorden, met de bus, hopen dat t goed gaat, de vorige bus had 5 lekke banden.. heeft 24 uur gedaan over een stukje van 10 uur.. over een paar weken gaan we naar Cambodja en Vietnam, en komt LULU op bezoek!! Hebben we zin in! Daarna weer aan het werk in Thailand, ff onze budget opkrikken en dan zien we wel weer wat er komt!! Tot nu toe leuk, iets minder heimwee dan vorige maand, maar we missen jullie nog steeds!!

Tot de volgende les!?

  • 10 Juli 2008 - 11:58

    Nicol:

    zozo les geven goed zeg. Nou veel plezier nog en succes met de rijs naar het noorden

    groetjes nicol

  • 10 Juli 2008 - 12:28

    Mandy:

    Hoi Debbie en Dirk

    Het was alweer even geleden dat ik gekeken heb dus moest een hoop inhalen met lezen.

    Ik heb ook nog een nieuwtje. Ik heb een andere baan. Ik ben sinds januari bezig met een lerarenopleiding biologie en begin per 1 september op school in Groenlo als onderwijs assistent. Ik moet nu nog 1 week werken, dan heb ik 3 weken vakantie en dan weer 3 weken werken.

    Veel plezier nog.

    Groetjes Mandy

  • 10 Juli 2008 - 15:31

    Karin Ten Broek:

    Dat klinkt leuk zeg!! Blijf maar lekker genieten daar!

    X karin

  • 10 Juli 2008 - 17:19

    Loe:

    Dat was een korte werkpauze. :p Leuke foto's!!!

    Ik heb mijn leventje weer op de rit: werken, leren en wat ik heb gemist, sporten!! Merkte wel goed dat ik ff niks meer gedaan had. Heb tot nu toe leuk werk gedaan voor Randstad! Heb met probleemjongeren gewerkt en vandaag met een zwaar autistische man, die ik de hele dag moest begeleiden. Ik leer veel van dit werk.
    Ben ook begonnen met mijn cursus engels voor gevorderden, moet er aardig wat voor doen! Duurt circa een jaartje en dan ben ik klaar, jeeeej.. dan hoor ik er weer bij, hahah...

    Mijn verhuisplannen staan nog ff op een laag pitje, moet eerst weer ff geld verdienen. En wil ook zo graag naar Afrika strax! :D

    Het weer is hier trouwens bagger!! :S Loop al een paar dagen op mijn slippertjes door de regen te stampen. Het lijkt nu net herfst hier.

    Sterkte nog met jullie busreis!!! Leef nu helemaal mee. :p

    Dikke kusss

  • 12 Juli 2008 - 10:08

    Lul-u:

    Ik heb er ook ontzettend veel zin in!

  • 16 Juli 2008 - 05:47

    Joy:

    Hi guys!! Interesting pictures from Thailand, just really wanna say hello. I'm planning to go back home to Philippines end of this month for 16 days. Just thought that probably you guys wannna visit Philippines while I'm there, would be nice. Just give me a ring, you know my number. Love & Kisses, Joy

  • 17 Juli 2008 - 12:05

    Globetrotters:

    Damn, weer zoiets geweldigs. Dit ziet er echt super uit. Beter dan zo'n stomme jungletrekking met een sticker en veertig man. Of bijna verzuipen tijdens een snorkeltocht in Indonesie en met een reddingsboei uit het water worden gered. En gaan jullie toch nog naar Vietnam he, sjongejonge, jullie zijn ook wel eigenwijs he. Nah, zijn wij in dat kutland Australie van jullie en jullie in dat kutland Vietnam. hahaha, Veel plezier he! Laat je niet uitschelden door de buschauffeur! Tot de volgende wiewatwaar! xxxxxxx

  • 17 Juli 2008 - 12:35

    Thijs:

    Heeee tuig, bevalt zeker wel he een beetje die arme kinderen lopen commanderen. Je weet het wel met leraren, die slapen thuis weer op de bank.(dit geval dirk) Dat zakgooien kon je natuurlijk makkelijk meedoen, jij heb toch niks te vrezen met een garnaaltje en een paar doperwten. En over de polonaise nog maar te zwijgen. Slappe lul. Of stond buzz fuzz te beuken? Oh ja Deb waren de sprinkhanen een aanrader? Krijg er honger van en we zitten in Chinatown dus wie weet. Nou Deb ik mis je wel hoor, en ja wat zal ik over Dirk zeggen....nou ik zeg maar niks. Kan je zelf ook wel bedenken. Groetjes en we zien zullie nog voor de kerst!

  • 21 Juli 2008 - 10:24

    Lidya En Amr:

    Hallo Dirken Debby, wat een verrassing zomaar een berichtje uit een verleden tijd. Jos zit naast me en helpt met de pc en we kwamen dus ook bij jullie uit. Wat leuk wat jullie doen zeg, is het kleine spul ineens volwassen en op wereldreis.Als je weer in nederland ben laat dan even iets van jullie verhalen horen. Toedeloe van Lidya

  • 21 Juli 2008 - 19:05

    San:

    natuurlijk heeft de leraar altijd gelijk!!! is dat hier niet zo dan? ;-)
    in voorburg wel hoor!! de kindjes hier zijn heel lief.
    we hebben vrijdag weer vakantie gekregen. na de vakantie maar weer eens kijken waar ik terecht kan! de kinderen wilden heel graag dat ik gewoon bij hen op school bleef. lief he! maar ja...moet d'r wel een vacature zijn :s

    verder gaat alles z'n gangetje. we wonen nu echt in den haag.. huisje ingericht enzo. we moeten alleen nog een kledingkast en das toch wel heel lastig als je die mist. afgelopen zaterdag hebben we dan echt onze 1e wasmachine gekocht!! hele weekend gewassen. interessant allemaal he! die huiselijke info. ik dacht, is weer eens wat anders dan gefrituurde sprinkhanen.

    wat leuk trouwens dat jullie een bericht van joy hadden!!!! ik zou ook nog wel daar langs willen komen!! zou ik zeker doen als jullie ergens de tijd vandaag kunnen halen. en geld. haha..misschien ook handig. maar ach, heel waarschijnlijk mag je toch niks zelf betalen ;-)

    zo... ik moet maar weer eens stoppen, anders wordt 't ook zo'n lang berichtje he!

    tot snel maar weer! kus san

    ps. is lulu al aangekomen?

  • 21 Juli 2008 - 19:07

    San:

    oja... als je nou straks zou moeten kiezen tussen de filipijnen en vietnam zou ik zeker voor de eerste optie gaan!!! echt!!

  • 23 Juli 2008 - 15:11

    Stacey:

    Hoi Debbie en Dirk!

    Jemig wat zijn jullie enorme globetrotters zeg! Kunnen jullie nog een beetje Nederlands? ;-) Geweldige verhalen!

    Denk maar niet dat we jullie vergeten zijn hier in het regenachtige Enschede. Het leven gaat hier heel saai z'n gangetje en om dan jullie verhalen te lezen is enorm inspirerend. En fantastische foto's!

    Heel heel erg veel plezier gewenst in Cambodja en Vietnam!

    Groetjes,
    Stacey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie & Dirk

EINDELIJK het is zover we gaan onze droom waarmaken: OP WERELDREIS!!! Nou ja 'wereld'reis... we gaan op reis om een klein stukje van de wereld te zien. Om te weten hoe het is rond te trekken met alle vrijheden en beperkingen. Lachen, huilen, werken, vakantie vieren en geweldige dingen zien, horen, ruiken en voelen. Hopelijk kunnen we genoeg tijd en mogelijkheden vinden om jullie daarvan een beetje op de hoogte te houden!! Hier alvast wat oude foto's voor de fun.. (x Deb)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 73245

Voorgaande reizen:

19 Maart 2007 - 03 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: