Rare jongens die Grieken - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Debbie & Dirk - WaarBenJij.nu Rare jongens die Grieken - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Debbie & Dirk - WaarBenJij.nu

Rare jongens die Grieken

Door: Deb

Blijf op de hoogte en volg Debbie & Dirk

11 December 2008 | Spanje, Madrid

Ik weet niet hoe we het doen, maar we zijn weer eens in protesten beland en deze keer was het gekkenwerk. Athene!

Vrijdagavond liepen we door Athene en waren aan het genieten van de mooie kerstversiering en dan vooral van de mooie kerstboom op het plein(Syntagma square) in het centrum van Athene.
De dag erna, toen die 15-jarige jongen dood is geschoten nadat hij de politie aanviel met molotovcocktails samen met 29 andere vriendjes, begonnen de rellen en de kerstboom is dan ook de hens in gegaan. Zeer treurig aangezicht kan ik je vertellen.

Zondag zijn we gaan sightseeingen tussen nog wat rokende gebouwen, die we ook van bovenaf de Acropolis konden zien.
's Avonds zijn ze weer lekker verder gegaan met hun punt bewijzen...

Maandag zijn we gaan winkelen tussen al de ME die op de been was en we hebben gelukkig winterjassen gevonden en wat andere winterkleren omdat het toch wel koud was.

De dag erna waren er nog veel meer jongeren op de been om winkels, andere gebouwen en auto's te vernielen/uit te branden en de H&M waar we de dag ervoor waren was nu ook compleet uitgebrand (hadden we nu toch maar die onderbroeken gekocht...)
Het was een raar, grimmig sfeertje daar.

Het rare is dat de politie helemaal niets doet tegen die rellende bende. Ze staan er gewoon bij en af en toe komt er wat traangas uit de constant rondvliegende helicopters. Wat trouwens wel geweldig irritant is voor je neus, keel en ogen!
Overdag worden de straatstenen en ruiten vervangen om 's avonds er weer uitgesloopt en ingegooid te worden.

Maandagavond was trouwens erg bijzonder. We gingen 's avonds wat eten halen. We lopen het hotel uit (wat 2 minuten lopen van het Syntagma square of is) staat het gebouw voor ons hotel in de fik. 3 Brandweerwagens voor de deur. Voor de rest waren er ook nog allemaal andere brandjes op de straten en natuurlijk ingegooide ruiten. Dus maar snel wat eten gehaald en weer fijn weer de traangaswolken uit om een filmpje te kijken op de hotelkamer. Helemaal nadat we hoorden dat die vernielende, rovende bende net een wapenwinkel zich eigen hadden gemaakt.

Wat een chaos Athene. Dinsdag waren er geen bussen, trams en taxi's meer in het centrum en we besloten om maar een paar uur eerder met de metro naar het vliegveld te gaan tussen al de rellende mensen. Dit was een goed idee want het ging van kwaad tot erger.
We hadden zelfs veel geluk op het vliegveld. Na ons waren er nog 9 vluchten die gingen en daarna was alles gecancelled. Chaos!

Na Athene zijn we op het vliegveld op Milaan geland. Daar waren we door vertraging om een uur of 2 's nachts in onze hotelkamer.
's Morgens zijn we gaan winkelen, cappucino drinken en pasta gaan eten. Heerlijk.

Van Milaan zijn we na 5 uur vertraging in Madrid aangekomen. Jose en Ana (vrienden van ons die we kennen uit Macandra) hebben ons opgehaald en daar zijn we nu.
Vrij appart om te winkelen zonder ingegooide ramen en zo af en toe een compleet uitgebrande winkel. Gek hoe snel je daar gewend aan raakt.

We gaan nu nog van onze laatste weekjes genieten voordat het we weer naar onze thuisbasis komen.

Iedereen alvast een hele fijne kerst gewenst en een geweldig nieuwjaar!!!!

• 12 December 2008 - 12:08

Roel:

Haha, typisch iets voor jullie om dan net weer op de plek te zijn waar momenteel de meeste sensatie op deze aardkloot te vinden is haha. Is het geen raar gevoel trouwens om naar al die tijd weer bekend terrein te naderen :)? Veel plezier nog ff he, alvast fijne feestdagen en hoop jullie snel weer te zien. Groetjes Roel en Kris

• 12 December 2008 - 17:00

Sonja:

Hoi,
    Wat spannend zeg. Jullie beleven ook steeds weer iets nieuws.
    Nou hier is alles nog gewoon hetzelfde en gebeuren er niet van die spannende dingen.
    Hele fijne feestdagen!

Groetjes Sonja

• 13 December 2008 - 13:57

Nicol:

als ergens problemen zijn grote kans dat jullie er ook zijn.hihi.
    Prettige kerstdagen en al vast een gelukkig nieuwjaar (beetje vroeg)

groetjes nicol

• 16 December 2008 - 09:23

Margo:

wat een spanning en sensatie weer.. gelukkig hebben jullie nu zoveel ervaring opgedaan,dat je wel weet wanneer het echt gevaarlijk gaat worden.
    Nu in spanje.. Klinkt toch wel erg dicht bij. Geniet nog maar lekker van de laatste weken en misschien zien we elkaar snel!!! Alvast prettige kerstdagen. Liefs margo

• 16 December 2008 - 22:48

Joost:

Wow, lekker heftig allemaal :|

Gelukkig is Milaan, op het verkeer na (tuut tuuuut tuut tuut tuuuuut tuut), erg relaxed. Heeft Debs nog mooie tassen gezien daar? Mode-stad en alles..?

Veel plezier in Madrid en hopelijk tot snel!

• 17 December 2008 - 16:19

Thijs:

Lekker he, dat het bijna afgelopen is. Geniet nog maar van die laatste daagjes, want hier is het een doffe ellende. Regen kou en weer lekker werken hahahahah. Het is jullie gegunt. Ach dirk kan je eindekijk weer eens een nieuw shirt kopen. Dat lastig-shirt maakt je nou niet knapper ofzo.(met een armani-pak lukt dit trouwens ook niet hoor)Dus bespaar jullie geld voor een onderkomen. Tot gauw.

• 18 December 2008 - 14:34

Maria K:

je kaartje hangt vanaf vandaag in de boom op het lab. waar ga je werken dan? hier?

groetjes maria k

• 18 December 2008 - 21:15

Valkjes:

Wat een avonturen maken jullie mee!
    Geniet nog lekker de laatste weken en dan zien we elkaar binnenkort in ons koud en nat kikkerlandje! In iedere geval prettige feestdagen van ons allemaal!

• 19 December 2008 - 09:49

Els:

Hey Debbie en Dirk, bedankt voor jullie kaartje, jullie ook een hele fijne kerst en misschien wel snel tot ziens! Geniet er nog maar even van!! gr. Tom Els Nick Lotte Dirk Jill en Jessie

• 22 December 2008 - 21:00

Walter:

Ik zag jullie griekse kerstboom gisteren nog op het nieuws. Was weer opgebouwd en werd door een ring van politie beschermd tegen betogers.
    Veel plezier in het rustigere Spanje en tot gauw!