Warm zand en zigeuners - Reisverslag uit New Delhi, India van Debbie & Dirk - WaarBenJij.nu Warm zand en zigeuners - Reisverslag uit New Delhi, India van Debbie & Dirk - WaarBenJij.nu

Warm zand en zigeuners

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Debbie & Dirk

14 April 2007 | India, New Delhi

We zijn intussen al 5/6 dagen in Pushkar, noord-west India, aan de rand van de woestijn, ongeveer 43 graden, en veel zand overal.. We dachten dat je hier kon zwemmen in een meer.. maar helaas.. het meer is heilig en het mag niet, dus ik heb zin om ff lekker te zeuren!

Het verhaal is dat niemand wist waar het water vandaan kwam, en dan is het dus heilig. Je kan een wens doen, en dan kun je naar 1 van de 53 priesters, je onderhandelt over de prijs, vervolgens gaat hij zich dan wassen in het meer, dan zegt hij een versje op, en dan komt je wens uit.

Een paar jaar geleden is het meer opgedroogd, dus tegenwoordig is het eigenlijk een grote vijver waar water in gepompt wordt (samen met het plaatselijke huisvuil), er zitten zigeuners langs de kant die vragen hoeveel familieleden je hebt, dit aantal vermenigvuldigen ze met 100 plus 1 (voor geluk), en zoveel geld moet je ze geven. En dan krijg je een bloem en mag je het meer zien..
Gelukkig zijn we nu wat slimmer en hebben we niks gegeven,we kregen ook geen bloem.. balen!

Ik heb het eigenlijk wel een beetje gezien met de heilige gedoe in India. Heilig betekent hier: geen alcohol, geen vlees, geen ei, (tenzij je het driedubbele betaalt, dan mag het stiekum, net als de lokale bevolking doet), verder mag je op de heilige plaatsen zelf geen schoenen aan (smerig!), zijn er veel lastige mensen die geld willen, en je moet respect tonen voor de meest waanzinnige toestanden.. En ze zijn beledigd als je niet nederig verteld hoe prachtig je het allemaal wel niet vindt, vragen stellen is raar, en kritiek uiten mag al helemaal niet..
Ze komen met de raarste dingen, en bouwen er tempels voor: heilige ratten, heilige travestieten (echt), heilige traptreden, heilige bergen en massa's heilige drankjes en priesters. Alleen in Pushkar hebben ze al meer dan 1000 goden..

Nee, na wat ik allemaal gehoord/verwacht had van India, valt het volk me over het algemeen vies tegen. Alleen in Goa waren de mensen vriendelijker. In de steden en hier in Rajasthan zijn ze niet toerist-vriendelijk, zoals in veel andere landen.
Ze willen er op een agressieve manier geld aan verdienen. En vooral de rijke jongeren hier willen o zo graag vertellen hoe prachtig goed en geweldig en rijk india wel niet is en hoe slecht de toeristen zijn.
Ze hebben vaak geen oog voor de problemen hier, als je ernaar vraagt, ontkennen ze die.. Er zijn geen arme mensen hier zeggen ze.. die mensen willen zelf zo leven, volgens hen heeft iedereen hier een dikke bankrekening..

Ook het spirituele gehalte valt tegen.. Of je moet heel goedgelovig zijn, misschien zijn wij wel te nuchter... Het is allemaal zo doorzichtig.. En iedereen loopt er achteraan: hippies, yogi's, new-age-midlife-crisis mensen, van die types met een rooie spijkerbroek die nu in een jurk lopen, en andere wannabee-indiers, die net doen of ze hier geboren zijn.

De meeste Indiers hebben volgens mij geen flauw idee van waarom de toeristen hier eigenlijk komen. De mensen hier denken dat iedereen hun creaties allemaal zo mooi en bijzonder en heilig vinden.

Maar van toeristen horen we dat ze over het algemeen hier komen omdat het goed weer is en spotgoedkoop, en omdat de natuur hier zo mooi is. En die natuur daar hebben de Indiers hier echt schijt aan.

Klinkt wel heel negatief zo he? Ach ja..dat is alleen soms.. ik lach er maar om, zal wel het cultuurverschil zijn. Ieder het zijne denk ik maar, het is ook wel grappig, het is denk ik niet beter of slechter, het is gewoon "anders".

We hebben wel veel lol met de andere reizigers hier, van over de hele wereld. We drinken "sneaky-bier" op het dak, en wisselen verhalen en ervaringen uit. Echt lachen! Iedereen heeft vanalles meegemaakt, en uiteindelijk iedereen min of meer hetzelfde. Wel fijn om te horen dat niet alleen wij gek zijn, en hoe anderen ermee omgaan. Heel veel gelachen.

Een manier is bijvoorbeeld de rollen omdraaien. Dus naar een schreeuwende taxichauffeur gaan, en vragen waarom hij denkt dat we een taxi nodig hebben, zien we er uit of we een taxi nodig hebben? en waar zouden we naartoe moeten dan? en waarom denkt hij dat we niet kunnen lopen? en waarom vraagt hij het 17 keer achter elkaar zonder naar het antwoord te luisteren? echt leuk om te zien wat ze dan doen!
Een andere bekende is om alle visitekaartjes te verzamelen waarmee iedereen om je heen staat te zwaaien, ze schudden, en dan gemixd teruggeven.. Ook leuk!

Wij vermaken ons wel in India, maar we zijn ook blij dat we over 4 dagen naar Australie vliegen. We hopen op normale winkels, schoon water en hamburgers met ketchup!!
We zijn net twee dagen ziek geweest van het voedsel en de zooi hier.. Er zijn hier lange sloten van 2 meter breed, tot de rand gevuld met plastic, etensresten, en allerlei diersoorten met hier en daar een plasje water. En dat bij 43 graden!.. Jammie!!
Gelukkig is onze badkamer wel heel erg smerig, de vorige was er niks bij...

Maar goed, we zijn weer sterk, en vanavond om 22:20 gaan we met de trein naar de volgende stad: Ahmedabad, de hoofdstad van Gujarath, een provincie ten zuiden van hier. Ik hoop dat ze daar vlees hebben!

Groeten aan iedereen, en we missen jullie stiekum al best een beetje!!

• 14 April 2007 - 14:54

Malou:

Hai,

Ik kan me voorstellen dat je nu verlangt naar een andere plek. Het kan dan iig niet meer tegen vallen! Hier aan de overkant gaat alles goed! Het is hier nu ook warm...enne, misschien kan ik het ook eens uitproberen om zo makkelijk mijn geld te verdienen in de vakantie. Genoeg toeristen hier bij het Lathumse meer ;) Hoop dat ze wel in fabeltjes geloven, hihi
    Op stage is het hard knokken nu, maar laat t jullie horen als ik het ga halen.

Hou je taai..mis jullie ook al beetje..

Veel liefs x

• 14 April 2007 - 16:27

Kim Reerink:

He Dirk en Debbie! Wat maken jullie wat mee zeg! Echt leuk dat jullie het met ons delen:) Vervelend dat jullie ziek zijn geweest! Goede reis gewenst voor vanavond naar ahmedabad! En ik blijf jullie verhalen lezen! Liefs Kim

• 16 April 2007 - 16:27

Jennifer:

Hey guys how's things? good to hear that you guys are enjoying yourself. I hope you have a good trip to Australia. Im sure you will enjoy all the food and drinks the first few days. :) I'm in Budapest now visiting James. The place is great so far..The days went by so fast and I already have to go home tom.

Hugs Jenn

• 17 April 2007 - 19:31

Nicol:

goh al weer bijna voorbij dat gaat echt snel op naar het volgende avontuur zou ik dan maar zeggen hoop dat jullie niet meer ziek worden en dat je je stukje vlees hebt gekregen

groetjes nicol